Позакласна робота

Позакласна робота
          Позакласна робота є складовою частиною навчально – виховної роботи школи. Головною ціллю якої є направлення самодіяльності і активності учнів на підвищення ії культурного рівня, на розвиток здібностей, розширення кругозору та поглиблення знань, на засвоєння корисних вмінь і навичок та організація дозвілля та розумних розваг учнів.
     Говорячи про географію, то позакласна робота - це насамперед практичне вивчення рідного краю, тобто географічне краєзнавство. У цій роботі вирішується комплекс завдань навчально-виховного характеру: формується розуміння прекрасного в природі, закладається здатність правильно сприймати зміст раціонального природокористування, охорони й множення природних ресурсів, здійснюється економічне виховання, прищеплюються багато практичних навичок й уміння. Школярі вчаться збирати й обробляти вихідний матеріал, оформляти результати.
     Позакласна робота з географії відкриває широкі можливості трудового виховання учнів. Буденні турботи про самообслуговування й опіку молодших товаришів в умовах походу, картонажні й графічні роботи при оформленні матеріалів екскурсій і спостережень,  турботи про оформлення масових заходів і наочних засобів пропаганди географічних знань - все це поволі формує в школярів уміння й навички, потрібні в житті, виховує дорогоцінне почуття поваги до праці і його результатів, до людей творчої праці.
      Один із найцікавіших для учнів методів позакласної роботи, який підвищує мотивацію учнів у вивченні географії - це екскурсійно-туристичний
Екскурсійно-туристичний метод — це проведення екскурсій та туристських походів на природні, природоохоронні, антропогенні географічні об'єкти, в музеї, на виставки тощо. У позакласній роботі екскурсії не повинні повторювати навчальні екскурсії які проводяться відповідно до шкільної програми. Позакласні екскурсії — це міні - походи, де ведуться комплексні спостереження та дослідження географічного об'єкта. Під час екскурсій на природні об'єкти в учнів формуються любов до природи, шанобливе ставлення до неї, навички поведінки в природі тощо. У туристських походах, крім іншого, формуються почуття колективізму, взаємодопомоги, вміння поводитися в ситуаціях, близьких до екстремальних.
     Мандруючи рідним краєм, учні відвідали найрізноманітніші куточки природи: Національний заповідник Хортиця, музей Козачества, Дубовий гай, Дитячу залізницю, Дитячий ботанічний сад, заповідник  Камяні могили, замок  Попова у Василівці.       

Відвідуючи острів Хортиця діти своїми очима побачили унікальне поєднання скал та води, лісу і степу, грандіозне видовище Дніпра, знамениті дніпровські пороги, живописний, багатий та затишний куточок нашої рідної землі.







   Відвідуючи Дитячий ботанічний сад, школярі були здивовані, що він створений майже дітьми. Безкоштовно займаючись у гуртках діти поглиблюють свої знання з природничих дисциплін і допомагають доглядати за рослинами. Колектив ботанічного саду займається не лише вирощуванням типових представників місцевої флори, а й вивченням і збереженням зникаючих рослин острова Хортиця, які занесені до Червоної книги України.




   Ефективність позакласної роботи з географії висока. Наявні кількісні показники свідчать, що в школах з добре організованою позакласною роботою набагато вище й науково-методичний рівень викладання географії й успішність учнів цього предмету. Масова науково-просвітня робота серед школярів і населення сприяє росту престижу географії, привертає увагу до її навчально-виховних можливостей, будить інтерес до географічної науки.
Сили й час, які вчитель використовує на розгортання й підтримку позакласної роботи з географії, виправдані у всіх відносинах. У руках ініціативного, люблячого свою справу вчителя-ентузіаста позакласна робота є життєво необхідною складовою частиною всієї системи “ навчально-виховної діяльності  школи”.

Інтелектуально – розважальна гра
« Я люблю  Україну »
     Мета:
            навчальна – поглибити знання учнів про Україну, її символи,
     традиції, впроваджувати елементи естетичного виховання культури спілкування;
           розвивальна – розвивати українське мовлення учнів, культуру поведінки;
     уміння приймати рішення в нестандартних ситуаціях, колективну творчість
     і комунікативні здібності;
           виховна – виховувати любов і повагу до своєї Батьківщини - України,
      її символів, традицій, обрядів, почуття глибокої поваги до предків,
      своїх рідних і близьких, творчу самостійність і відповідальність,
     уміння самоорганізовуватись, вміння працювати командою, сприяти
     розвитку творчої особистості.
    
       Обладнання: комп'ютер.
       Учасники:   учні 9 класів.
І. Підготовка гри.
1.      Постановка мети і створення команд за 1-2 тижні до гри .
2.      Кожна команда обирає капітана і готує домашнє завдання (презентація одного з символів України ). Презентація не повинна тривати більше 2хв.

ІІ. ХІД ГРИ
        Представлення команд
       Капітани представляють учасників своїх команд.
       Презентації команд «Символ України»
Раунд 1. «Відеопитання»
Для кожної команди демонструється по 5 слайдів, на яких зображені архітектурні пам’ятники , завдання команд назвати пам’ятник та місто (область), в якому він знаходиться. Якщо відповідь повна, команда отримує за один слайд 2 бали, якщо назване тільки місто або пам’ятник , команда отримує 1 бал, якщо відповіді немає, команда бали не отримує, а право відповіді надається глядачам, а ті в свою чергу мають можливість передати зароблений бал команді, за яку вболівають.
Для команди 1:
        1 - Почаївська лавра , Тернопільська область;
        2 - Херсонес , Крим;
        3 - Пам’ятник  Дюку, Одеса;
        4 - Анастасієвський собор. Глухів;
        5- Садиба Тароновських , Качанівка, Чернігівська область.
                      
                    Для команди 2:
            1 - Софійський собор, Київ;
            2 - Палац Розумовського , Батурин;
            3 - Альтанка , Суми;
            4 - Оперний театр, Львів;
            5 - Пам’ятник Ярославні, Путивль.
Раунд 2. «Мовний»
«Перекладач»
        Кожному члену команди пропонується одне словосполучення російською мовою,
       яке треба перекласти українською мовою.  За правильний переклад 1 бал.
Для команди 1:
1.           Относительная высота – відносна висота;
2.           Дождевые облака – дощові хмари;
3.           Причины почвообразования – чинники грунтоутворення;
4.           Горная расщелина – гірська ущелина.
Для команди 2:
1.           Условные обозначения – умовні позначення;
2.           Исток реки – витік річки;
3.           Солнечные сутки – сонячна доба;
4.           Круговорот воды – кругообіг вод
«Знавці термінології» 2 бали за правильну відповідь.
     Капітан 1-ї команди називає термін, а кожен гравець його команди  дає визначення,           з яких вірне тільки одне, команді 2-й треба обрати  правильне визначення. З другим терміном навпаки; визначення дають  гравці 2-ї команди  відповідь дають гравці 1-ї.
Для команди 1  - «Автохтони»
·           У металургії – шматок залізної руди, які утворюються під час її спікання з вапняком і коксом;
·           Так називають вантажні автомобілі у Чернівцях;
·           Споконвічні , корінні мешканці даної місцевості.
Для команди 2  -  «Етнонім»
·      Система вірувань про духів;
·      Назва народу, що передбачає родинну здруженість, визнання єдиного пращура;
·      Процес об’єднання , внутрішнє згуртування народу.


Раунд 3. «Україна в іменах»
       Протягом 1 хвилини капітан команди за допомогою підказок описує
        особистість, учасникам треба відгадати цю особистість.
          За кожну правильну відповідь 1 бал.

1 команда
2 команда
Павло Чубинський
Павло Тутковський
Григорій Сковорода
Іван Франко
Ярослав Мудрий
Степан Рудницький
Леонід Каденюк
Сергій Корольов
 Микола Неплюєв
Микола Терещенко
Княгиня Ольга
Володимир Вернадський
Андрій Шевченко
Володимир та Віталій Кличко
Руслана
Ані Лорак

Раунд 4. «Смачного»
Командам демонструється хліб. Ведучий зачитує питання командам по черзі.
Правильна відповідь 2 бали.

-          Перед початком оранки хліб чіпляли до хомута чи клали на чепіг плуга.
 З якою       метою ? ( вірили, що через це врожай буде добрим);
В давнину з свіжої муки випікали «хрестики» і заорювали їх у землю, частували робочу худобу. Поясніть чому так робили. (це давній видозмінений ритуал жертвоприношення).

              «Хліборобський календар» 1 бал за правильну відповідь
Для команди 1:
1.    На Благовіщення дощ – родиться …(жито);
2.    Як на Катерину холодно, то буде …(голодно);
3.    Прийшов Варфоломій – …(жито) на зиму сій;
4.    На Петра колос, на Іллю – …(жнива).
Для команди 2:
1.    Борис і Гліб – сіють ранній …(хліб);
2.    Дощ на Зелені святки – будуть великі … (достатки))
3.    Як на Різдво сніг, то буде добра …(озимина);
4.    Прийшла Третя Пречиста – стоїть дерево …(без листя).



Раунд 5.  «Картографічний»
  На екрані зображена карта України.
Яка область зафарбована зеленим кольором? Правильна відповідь 2 бали.

Раунд 6. « Географічний»
За правильну відповідь 1 бал.
«Вірю – не вірю»
Для команди 1:
1.      Чи вірите ви, що у Чорному морі є тигрова акула ? – ( акула катран)
2.      Чи вірите ви, що нарцис створює цілі зарості у долині Кіреш біля міста Хуст?+
3.      Чи вірите ви , що найбільший хижак Кримського півострова лисиця ? +
4.      Чи вірите ви, що Миколаївський глиноземний завод працює на вітчизняних бокситах – (імпортних).
Для команди 2:
1.      Чи вірите ви, що найвищий водоспад України Учан-су ? +
2.      Чи вірите ви, що перша залізнична магістраль України Одеса – Балта ? – (львів – Перемишль, 1861р.)
3.      Чи вірите ви, що Чорне море це залишок прадавнього океану Тетіс? +
4.      Чи вірите ви, що найбільше родовище калійної солі знаходиться у Артемівську? – (Калуш).
       «Бліц-опитування»
Для команди 1:
1.      Назвіть найбільше хіміко-фармацевтичне підприємство, яке знаходиться в Києві. ( «Дарниця»);
2.      Назвіть корінні народи України.  ( українці, кримські татари);
3.      Найбільший ссавець Чорного моря, що живе поблизу берегів України? 
 (дельфін афаліна);
4.      В цьому населеному пункті діє цегельний завод, продукція якого до революції експортувалась до Франції ? (Шатрище).
Для команди 2:
1.      У якому напрямку рухаються течії в Азовському морі? (проти годинникової стрілки);
2.      Найбільший морський порт України (Одеса);
3.      У якій природній зоні знаходиться заповідник «Медобори»? (Лісостеповій)
4.      В цьому селі виготовляли високоякісний папір з водяними знаками. (Папірня).
          Підведення підсумків.
       Нагородження учасників . 


Немає коментарів:

Дописати коментар